Egy korszerű belsőégésű motornál a minőségi szűrő a hosszú élettartam záloga. Mi a különbség egy minőségi kamion levegószűrő és egy filléres utángyártott darab között? Látszólag csak párezer forint, de valójában sokkal több. Hogy erre a kérdésre válaszolhassunk, először is ismernünk kell a szűrő működését, és betekintést kell nyernünk abba, hogy milyen – helyenként extrém – igénybevételeket kell kibírnia egy korszerű szűrőbetétnek.
A levegőszűrő fő feladata, hogy megakadályozza a légkörben lebegő, kis szemcseméretű szilárd anyagok motorba jutását. Egy belsőégésű motornak ahhoz, hogy a tüzelőanyag elégetésével forgatónyomatékot – azaz mozgási energiát – állítson elő, hatalmas mennyiségű levegőt kell beszívnia. Egy átlagos teherautó motorja üzemóránként 1000-1500 köbméter levegőt nyel el. Ekkora mennyiségű levegő már igen jelentős mennyiségű szilárd szennyezőt képes lebegtetni, így szűrés híján 1 üzemóra alatt akár 1-3 gramm por is kerülhet a motorba. A parányi méretű szilícium-dioxid szemcsék koptató hatása hamar megmutatkozik a hengerfalon – mindenki el tudja képzelni, milyen, amikor homokkal dörzsölünk egy fémfelületet.
A szilícium-dioxid a motorolajba jutva aztán számos más helyen is kifejtheti káros hatását. Az eredmény: vállas henger, karcok és berágódások a súrlódó alkatrészek érintkezési felületein. A legjobb esetben csak a hengerfal megy tönkre, de a csapágyakig nem jutnak el a porszemcsék, csupán az olajszűrő élettartamát rövidítik meg azzal, hogy idő előtt eltömik. Rosszabb esetben viszont annyira eltömődik a szűrő, hogy kinyit a bypass szelep, és a szennyezett olajjal a por is eljut az olajkör minden pontjára, iszonyatos károkat okozva ezzel a motorban. Mindez elkerülhető egy jó minőségű légszűrővel, melynek négy fő feladata van.
1.) A lehető legkisebb áramlási ellenállás biztosítása:- Minél kisebb az áramlási ellenállása a légszűrőnek, annál kisebb a motor töltetcseréjének az energiaigénye.
- ez nagyobb hatásfokot,
- gazdaságosabb működést eredményez,
- illetve nagyobb fajlagos teljesítményt jelent.
2.) A lehető legnagyobb szűrési hatékonyság:
- Minél kisebb szemcseméretű szennyezőket ki tud szűrni egy betét, annál jobban védi a motort a szilárd szennyezők koptató hatásaitól. Sajnos ahogy egy sűrűbb szitán nehezebben lehet átrostálni pl. a sódert, a szűrés hatékonyságának a növelésével is elkerülhetetlenül nő a légszűrő áramlási ellenállása. Minél kisebb szemcseméretet képes kiszűrni egy szűrő, annál kisebb az áramlási keresztmetszete, de a szűrőfelület növelésével maga az áramlási keresztmetszet is növelhető. Magyarán szólva minél nagyobb felületű papírt hajtogatnak bele egy szűrőbetétbe, annál kisebb energiaveszteséggel és nagyobb hatékonysággal végzi a feladatát. Így előfordulhat az is, hogy egy első ránézésre ugyanolyan minőségi szűrő, és egy nevenincs utángyártott termék effektív felülete között akár több négyzetméter(!)különbség is lehet. Ez a következő szempont miatt is fontos
3.) A lehető legjobb megkötő képesség- A szűrő felületén “felakad” a szennyeződés, és ott is marad. Minél több szennyezőt köt meg a betét, annál kevesebb hasznos felülete marad, és ebből következően az áramlási ellenállása is egyre nagyobb, végül teljesen eltömődik. Ha ilyenkor nem cseréljük ki, akkor a szívócső-depresszió olyan nagy értéket is elérhet, hogy a betétanyag roncsolásával “átrántja” a szűrőben megkötött szemcséket, azaz átporzik a szűrő.
Egy jó minőségű, nagyobb effektív felületű betét több szennyeződést tud megkötni, anélkül hogy eltömődne, így hosszabb távon gazdaságosabb és biztonságosabb megoldást jelent, valamint az átporzási hajlama is kisebb, köszönhetően a betétanyag erősebb szerkezetének.
4.) Mechanikai/kémiai igénybevételek elviselése:- Evidensnek tűnő dolog, de nagyon fontos, hogy a betét méretpontos legyen, és megfelelően illeszkedjen a légszűrőházba, és a tömítő felületei jól zárjanak. Ha ez nem áll fenn, akkor a rázkódások, a jármű mozgásából adódó tömegerők hatására elmozdulhat, és akkor mellette falsot szív a motor – a szűretlen levegő áldatlan hatásait pedig már ecseteltük korábban.
A belsőégésű motorok szívócsövében általában a légköri nyomásnál jóval alacsonyabb a nyomásérték, egy nagy hengerűrtartalmú dízelmotor pláne képes nagy szívócső-depressziót produkálni. Nem is gondolnánk, hogy a szűrt és szűretlen oldal közti nyomáskülönbség , illetve annak a lökésszerű változásai, milyen nagy igénybevételnek teszik ki a szűrőbetétet
Rossz minőségű légszűrőbetétnél nem egyszer láttunk már olyat, hogy a motor szívóhatásától a betét kiszakad, összeroskad. Ilyenkor a poron kívül a szűrőanyag darabjai is a motorba jutnak. A mechanikai igénybevételek mellett egy légszűrőnek bírnia kell a víz- és olajpára, valamint a nagy hőingadozás káros hatásait is. Egy jó minőségű légszűrő anyaga képes jobban ellenállni az öregítő hatásoknak, így egész élettartama alatt képes maximális hatásfokkal működni.
Konklúzió:
- akár több százezer órával megnövelt motor élettartam- gazdaságosabb működés az alacsonyabb áramlási ellenállás miatt
- csökkenő károsanyag kibocsátás
Egy jó minőségű szűrő nem csupán öncélú és felesleges pazarlás, hanem hosszú távon jelentős költségmegtakarításokat eredményező befektetés is. Egy márkás, és egy kétes minőségű szűrőbetét ára között pár ezer forint az eltérés. Egy motorfelújítás viszont kb. félmilliós költség.
SZERINTEM SPÓROLNI LEVEGŐSZŰRÖNKÉNT NÉHÁNY EZER FORINTOT HOSSZABB TÁVON DRÁGA MULATSÁG!